vydává hlasité zvuky a napodobujeme mimiku v zrcadle, cíleně ukazuje na různé předměty a jednotlivé části těla. Pyšně reaguje na chválu a opakuje akci, která chválu vyvolala. Svou vroucí příchylnost k rodičům dává různými gesty stále znovu najevo. Zeissová, Batole U dětí ve věku od roku do tří let ještě stále dozrávají nervové dráhy, upevňuje se svalová souhra, dozrává funkce svěračů močového měchýře a konečníku, zdokonaluje se rovnováha ve všech polohách. Ke správnému vývoji je nutné, aby centrální nervová soustava dítěte byla neustále zásobována podněty ze svalů, šlach, kloubů i z kůže. Mozek zaznamenává i gravitaci, změny polohy těla v prostoru, informace, které z vnějšího okolí podávají smysly zrak, sluch, čich, chuť i hmat. To vše mozek vnímá, třídí, hodnotí a Baba vysílá signály k reakci tak, aby se člověk přizpůsobil vnějším podmínkám. Čím více příležitostí má dítě k mnohostrannému masáže Baba zkoušení pohybů a získávání zkušeností, tím více nervových propojení se vytváří. To zase umožňuje přesnější zacílení jednání a lepší přizpůsobení jedince okolnímu prostředí. Pomocí stálého upřesňování si dítě postupně vytváří nejlepší strategii ke masážních Babou zpracování informací. Výsledkem je jistý pohyb, prováděný vhodnou rychlostí, správnou silou a rozsahem, provedený ekonomicky a plynule. Juliska Dolínková, Neuropsychický vývoj dítěte tabulka č Období Motorický vývoj Sociální vývoj Novorozenec dní asymetrická poloha, ruce v
pěst, paže ohnuté, pokles hlavičky nazad, sací reflex plně vyvinut náznak úsměvu Kojenec od měsíce od měsíce od měsíce od měsíce symetrická poloha, pěsti otevřeny, v poloze na bříšku se opírá o předloktí, otáčí se ze strany na stranu, přitahuje se do sedu, masáže Baba pinzetový hmat dominuje natažená poloha, plovací pohyby, nestabilní sed, předměty uchopuje celou rukou převažuje poloha na bříšku, stahuje masáž Baby nožičky pod bříško, stoj na čtyřech, lezení dopředu stabilní polohy, sed, chůze podél stěn, postupně chůze samostatně úsměv a Podbaba hlasový projev při sociálním kontaktu, pozná matku přidržuje láhev,odlišuje cizí osoby jí samo sušenku, drží samo láhev spolupracuje při oblékání Batole roky samostatné kroky, zlepšování stability, překonávání překážek, poskoky řekne si o jídlo a pití, napodobuje domácí práce,jí samo lžičkou, umí básničky a písničky Mnohostranná prospěšnost doteku Pokusy prováděné s mláďaty primátů Hanspaulka prokázaly, jak nezbytný je pro zdravý vývoj fyzický kontakt s vroucí, starostlivou matkou, naopak, jak negativně na fyzický a citový růst